Tervehdys arvoisa lukija :)

Vein nuorimman tyttäreni jalkkisharkkoihin ja nyt istun kentän reunalla autossa kannettava mukanani :D On taas aika jatkaa naputtelua.....

Tehtävän 2 aiheena on sosiaalisen median tietosuoja, digitaalinen identiteetti ja pelisäännöt. Tässä a-kohdassa käsittelen tietosuojaa. Ope on pyytänyt linkittämään verkosta löytämiäni oman alani liittyviä keskusteluja, joissa aiheena siis on tietosuoja. Keskusteluihin täytyisi osallistua. Mutta. Kohtasin heti alkuun ongelman: verkostomarkkinoinnista tai edes kaupan alasta ei kerta kaikkiaan löydy minkäänlaisia tietosuojaan liittyviä keskusteluja. Pari löytyi - ihan hakusanoilla tietosuoja keskustelu -, mutta ne oltiin käyty helmikuussa 2018. Ei enää aktiivista mielipiteiden vaihtoa ollut näissä keskusteluissa :(

Joten jatkan aiheen tuumailua ja naputtelen mieleeni tulevia asioita......

Millaisia seikkoja sosiaalisia verkkotyökaluja työyhteisöissä käyttävän henkkilön pitäisi ottaa huomioon tietosuojan näkökulmasta? Siinäpä hyvä kysymys. On tärkeää, että sosiaalisessa mediassa ei mene paljastamaan työpaikkansa liikesalaisuuksia. Eikä kannata jakaa mitään, mistä voi tulla vaarallinen tilanne tietosuojassa. Eikä missään nimessä saa kertoa mitään tärkeitä yksityiskohtia esimerkiksi työpaikan turvallisuusasioiden hoitamisesta. Ja sanomattakin on selvää, että mitään salasanoja tai käyttäjätunnuksia ei saa päästää sosiaaliseen mediaan.

Mitä ovat avoimuuden ja läpinäkyvyyden edut? Kaupan alala on tärkeää, että kaupan sosiaalinen mediatoiminta on avointa, rehellistä ja läpinäkyvää. Asiakkaille tulee luotettava kuva kaupasta, siellä ei tapahdu mitään lainvastaista. Asiakkaat saavat halutessaan tarvitsemaansa informaatiota kaupasta. Tämä avoimuus aikaansaa molemminpuolista luottamusta kaupan ja asiakkaiden välille ja näin vaikuttaa varmasti positiivisesti kaupan kasvuun.

Milloin henkilökohtaisten tietojen jakamisesta olisi hyötyä työyhteistön kannalta? Ensimmäisenä tulee mieleen rekrytointiprosessi. Työpaikkaa hakeva henkilö nimittäin saattaa tutustua kiinnostavaan työpaikkaan etukäteen esimerkiksi henkilökunnan sosiaalisen median kautta. Kun henkilökunta on jakanut henkilökohtaisia tietojaan ja muutenkin kirjoitanut työpaikastaan positiiviiseen sävyyn, antaa se työnhakijalle hyvää kuvaa työpaikasta. Toiseksi kun henkilökunta uskaltaa ja pystyy sosiaalisessa mediassa jakamaan henkilökohtaisia tietojaan, kuten työpaikkansa nimen, antaa se kuvan, että kyseinen työpaikka on hyvä ja mahtava, koska sen tohtii mainita.

Millaista vahinkoa voi syntyä ellei henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta huolehdita? Jos työntekijöiden henkilökohtaisia tietoja joutuu internetin kautta vääriin käsiin, voidaan niitä käyttää väärin. Nimellä ja sosiaaliturvatunnuksella voidaan esimerkiksi tehdä verkosta tuotetilauksia. Osoitteiden vuotaminen puolestaan voi johtaa esimerkiksi talojen murtoihin. 

 

Tässäpä oli lyhyesti mietintöjäni tietosuojasta. Nyt sopivasti päättyykin jalkapallotreenit niin lähdemme kotiin.

 

Terkuin Siru